måndag 7 november 2011

BÅDE UPP OCH NER

Helgen har bjudit på både besvikelser och glädjande stunder. Jag kan börja med en besvikelse som är Thomas humör. Nu är det tredje utställningen på ganska kort tid och jag tycker inte han gör så mycket framsteg. Han är fräsig, nervös och protesterar allmänt. Han går inte över gränsen och gör något dumt men det är ändå obekvämt. Jag tycker jag försöker med lite olika knep men inget verkar funka.
Vi har haft många olika domare på de utställningar vi vart på hittills. En del domare bryr sig inte alls att han fräser och är lite otrevlig men vissa fokuserar ganska mycket på det. I lördags hade vi en domare som verkade väldigt besvärad av detta och det var lite trist. Självklart vill man ju ha en katt som är bekväm, lugn och visar sig från sin bästa sida men ibland kan det ju krävas lite arbete för att ta sig dit.

Ja, nu när jag ändå pratar domare så kan jag fortsätta med helgens andra besvikelse vilket var den domare jag nu nämnt. Förutom att han kändes negativt inställd för att Thomas var obekväm så verkade han allmänt ointresserad och hade ett minspel som kanske inte var det bästa. Gjorde grimaser när Thomas fräste. Den bedömningssedel som vi sen fick var dessutom väldigt trist. Det står ingenting om vad som är mer eller mindre framträdande hos just vår katt. När man spenderar en hel dag på en utställning är det väldigt trist när ens enda 5 minuter i rampljuset förstörs av att domaren inte ger något av sig själv.

Som tur var blev söndagen desto bättre. Helgens höjdpunkt var domaren Thea Friskovec. Hon gjorde att all besvikelse från dagen innan bleknade och jag fick nytt hopp. När jag och Thomas kom fram till domarbordet såg hon ju ganska snabbt att Thomas var stressad men han blev betydligt lugnare genom hennes sätt att handskas med honom. Hon sa däremot att hon inte tyckte att det var så farligt utan att han skötte sig ganska bra trots att han var stressad. Hon gav mig en del tips på hur vi ska kunna komma vidare och få honom att slappna av mer och kunna njuta av tillvaron. Hennes bedömningssedel såg dessutom helt annars ut och gav information om både de positiva och mindre positiva egenskaperna hos Thomas, precis som det ska vara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar