måndag 23 augusti 2010

Malassezia

Sune har en svampinfektion på huden. Svampen heter Malassezia och finns normalt på huden både på hund och katt (och även människa) men av någon anledning så har rasen Devon Rex en förmåga att utveckla svampinfektioner av denna svamp. Jag har inte lyckats hitta något svar på varför men en anledning kan vara att rasen har ganska lite hårväxt på vissa delar av kroppen och då verkar svampen kunna sprida sig lättare och bilda överväxt. Problemet är nämligen ganska vanligt även hos Sphynxen. Infektionen är även vanligare om djuret har nedsatt immunförsvar t.ex. p.g.a. allergi. Sune har foderallergi samt är av rasen Devon Rex vilket m.a.o. är upplagt för den här typen av problem.

Oftast får man räkna med att problemet är kroniskt och att man får försöka hålla infektionen i schack genom olika behandlingar. Sune får i dagsläget Intrafungol samt kortison för att dämpa bl.a. klådan. Han har även fått ett schampoo som ska vara väldigt effektivt. Problemet är bara att vi har försökt bada honom 2 gånger under hans 5-åriga liv men det har inte gått så bra. Han, som de flesta andra katter, hatar vatten. Jag har nu läst en massa bra tips och information på nätet om hur man badar katter och är nu sugen att göra ett till försök. Om vi ska göra ett till försök är det dock väldigt viktigt att vi inte ger upp utan löper linan ut så han inte får vinna och lär sig än en gång att om man protesterar tillräckligt mycket så slipper man.

Jag känner dock att vi verkligen måste försöka igen för han kan ju inte gå på kortison resten av sitt liv. Jag hoppas verkligen att vi lyckas denna gång. Ska förbereda mig grundligt så kanske vi lyckas.
HÅLL TUMMARNA!

3 kommentarer:

  1. Säg till om du vill ha hjälp! ;-)
    Badar Mellen (som nu är mkt van vid att duscha och bada, även om han inte tycker det är så kul...) och även Ture...!

    Lycka till!
    /Lina

    SvaraRadera
  2. Ska ni göra det ikväll? -Emma

    SvaraRadera
  3. Har inte bestämt vilken dag vi ska göra det än men jag hoppas det blir av i veckan. Jag hör av mig Lina om vi behöver hjälp. Tack!

    SvaraRadera